KINDERÄRZTE.SCHWEIZ 1/2024

01 / 2024 FORTBILDUNG: THEMENHEFTTEIL KINDERÄRZTE. SCHWEIZ 29 LITERATUR Bernath, J., Waller, G. & Meidert, U. (2020). ADELE+. Der Medienumgang von Kindern im Vorschulalter (4–6 Jahre). Chancen und Risiken für die Gesundheit (Obsan Bericht 03/2020). Neuchâtel: Schweizerisches Gesundheitsobservatorium. Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128–1135. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.017 Danielsen, P. A., Mentzoni, R. A., & Låg, T. (2024). Treatment effects of therapeutic interventions for gaming disorder: A systematic review and meta-analysis. Addictive behaviors, 149, 107887. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2023.107887 DAK-Studie (2023): Mediensucht in Zeiten der Pandemie. DAKLängsschnittstudie: Wie nutzen Kinder und Jugendliche Gaming, Social Media und Streaming? https://www.dak.de/dak/bundesthemen/ dak-studie-in-pandemie-hat-sich-mediensucht-verdoppelt-2612364. html#/ Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin et al. (2023): S2k-Leitlinie 027-075 «Prävention dysregulierten Bildschirmmediengebrauchs in Kindheit und Jugend». https://www.awmf.org/service/awmf-aktuell/praevention- dysregulierten-bildschirmmediengebrauchs-in-kindheit-und-jugend Eichenberg, C. & Auersperg, F. (2018). Chancen und Risiken digitaler Medien für Kinder und Jugendliche. Göttingen: Hogrefe https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2018.08.004 Fineberg, N. A., Menchón, J. M., Hall, N., Dell’Osso, B., Brand, M., Potenza, M. N., Chamberlain, S. R., Cirnigliaro, G., Lochner, C., Billieux, J., Demetrovics, Z., Rumpf, H. J., Müller, A., Castro-Calvo, J., Hollander, E., Burkauskas, J., Grünblatt, E., Walitza, S., Corazza, O., King, D. L., … Zohar, J. (2022). Advances in problematic usage of the internet research – A narrative review by experts from the European network for problematic usage of the internet. Comprehensive psychiatry, 118, 152346. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2022.152346 Fuchs, M., Riedl, D., Bock, A., Rumpold, G., & Sevecke, K. (2018). Pathological Internet Use – An Important Comorbidity in Child and Adolescent Psychiatry: Prevalence and Correlation Patterns in a Naturalistic Sample of Adolescent Inpatients. BioMed research international, 2018, 1629147. https://doi.org/10.1155/2018/1629147 Herrmann, M., Stortz, C., Perissinotto, C. (2020): Problematische Internetnutzung in der Schweiz. Erkenntnisse und Empfehlungen der Expert*innengruppe «Onlinesucht», Synthesebericht 2018–2020. Jusienė, R., Pakalniškienė, V., Wu, J.C., Sebre, S.B. (2023) Compulsive Internet Use Scale for assessment of self-reported problematic internet use in primary school-aged children. Front Psychiatry. 2023 Jun 30;14:1173585. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1173585 Külling, C., Waller, G., Suter, L., Willemse, I., Bernath, J., Skirgaila, P., Streule, P., & Süss, D. (2022). JAMES – Jugend, Aktivitäten, Medien – Erhebung Schweiz. Zürich: Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Paschke, K., Austermann, M. I., & Thomasius, R. (2022). International Classification of Diseases-11-Based External Assessment of Social Media Use Disorder in Adolescents: Development and Validation of the Social Media Use Disorder Scale for Parents. Cyberpsychology, behavior and social networking, 25(8), 518–526. http://doi.org/10.1089/cyber.2022.0020 Paschke, K., Holtmann, M., Melchers,P., Klein, M., Schimansky, G., Krömer, T., Reis, O., Wartberg, L., & Thomasius. R (2020). Medienbezogene Störungen im Kindes- und Jugendalter: Evidenzpapier der Gemeinsamen Suchtkommission der kinder- und jugendpsychiatrischen und psychotherapeutischen Fachgesellschaft und Verbände (DGKJP, BAG, BKJPP). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 2020 48:4, 303–317, https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000735 Pontes, H & Griffith M.D. (2015). Internet Gaming Disorder Scale – Short-Form (IGDS9-SF) https://www.halleypontes.com/tests/igds9-sf/ Popow, C., Ohmann, S. & Paulus, F. «Cyberbullying» unter Jugendlichen (2018). Monatsschr Kinderheilkd 166, 498–503 (2018). https://doi.org/10.1007/s00112-018-0464-8 Rehbein, F., Baier, D., Kleimann, M., & Mößle, T.C. (2011). Computer-Spielabhängigkeitsskala. Ein Verfahren zur Erfassung der Internet Gaming Disorder nach DSM 5. (CSAS). Göttingen: Hogrefe. Salmerón, L. et al. (2021). «Tablets for all? Testing the screen inferiority effect with upper primary school students.» Learning and Individual Differences 86: 101975. https://doi.org/10.1016/J.LINDIF.2021.101975 Siegfried, W.; Siegfried, A. (2015). Mediensucht, Schulverweigerung und Adipositas – eine therapeutische Herausforderung. Gibt es ein ISO-Syndrom? Adipositas – Ursachen, Folgeerkrankungen, Therapie 2015; 09(03): 129–134. DOI: 10.1055/s-0037-1618927 Suter, L., Bernath, J., Willemse, I., Külling, C., Waller, G., Skirgaila, P. & Süss, D. (2023). MIKE – Medien, Interaktion, Kinder, Eltern: Ergebnisbericht zur MIKE-Studie 2021. Zürich: Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Wartberg, L., Petersen, K.U., Rudolf Kammerl, R., Rosenkranz, M., & Thomasius, T.: Psychometric Validation of a German Version of the Compulsive Internet Use Scale. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. Feb 2014. 99–103. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0689 Werling, A. M., Walitza, S. & Drechsler, R. (2021). Impact of the COVID-19 lockdown on screen media use in patients referred for ADHD to child and adolescent psychiatry: an introduction to problematic use of the internet in ADHD and results of a survey. Journal of Neural Transmission, 128(7), 1033–1043. https://doi.org/10.1007/s00702-021-02332-0 Wölfling, K. & Müller, K.W. (2017). Strukturiertes Klinisches Interview zu Internetbezogenen Störungen. https://www.fv-medienabhaengigkeit.de/fileadmin/images/Dateien/ AICA-SKI_IBS/Klinisches_Interview_AICA-SKI_IBS.pdf.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYwNzMx